Q & A Vrijheidsfestival Laarbeek

 

Activiteit 1: Vrijheidsestafette

1. Wat zijn de startlocaties en starttijden van de estafette?

De Estafette start vanaf 4 locaties in Laarbeek. Maximaal 15 deelnemers per locatie. Je kiest zelf de locatie van waar je wilt starten. VOL=VOL. De kinderen fietsen het traject en steeds rent een van de kinderen een stukje van de estafette.

  • Beek en Donk, Otterweg 29; afstand 4,3 km; starttijd 10.30 uur
  • Beek en Donk, Wijnkelderweg 3; afstand 4,2 km: starttijd 10.30 uur
  • Lieshout, De Wieken 38; afstand 4,6 km; starttijd 10.30 uur
  • Mariahout, Mariastraat 31; afstand 7 km; starttijd 10.15 uur

2. Hoe laat vertrekt de estafette richting Aarle-Rixtel?

Dat is per startlocatie verschillend. Zie hierboven bij punt 1 de starttijden per locatie.


3. Hoe laat moet het kind bij de startlocatie zijn?

Een kwartier voor de start moet het kind zich met fiets aanmelden bij de leider ter plaatse. Geen elektrische fiets of fatbike!


4. Is er begeleiding aanwezig tijdens de estafette?

De estafette wordt per startlocatie begeleid door 2 vrijwilligers van de Runnersclub uit Lieshout. Een vrijwilliger fietst voorop en begeleidt het rennende kind en bepaalt het stopmoment. Een vrijwilliger begeleidt in de auto met fietsdrager. We zoeken nog ouders/verzorgers die fietsend aan het einde van de estafettegroep willen begeleiden. Hiervoor kun je je tijdens het aanmelden van je kind opgeven.


5. Voor welke leerlingen is de estafette bedoeld?

Voor de basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8.


6. Tot wanneer kan er aangemeld worden voor de estafette?

Tot uiterlijk 10 september 2024.


7. Kun je ook alleen fietsend deelnemen?

Dat kan, geef dat dan aan in de opmerkingen van het aanmeldformulier.


8. Hoe ver/lang rent het kind in de estafette?

500 meter, circa 3 minuten.


9. Hoe zijn de wissels georganiseerd?

Tijdens de wissels stopt de hele groep. De fietsen worden gewisseld (ieder kind fietst op zijn/haar eigen fiets). De fiets van het rennende kind wordt vervoerd op de fietsendrager van de auto. Het kind dat stopt met rennen, krijgt de eigen fiets weer terug.


10. Is er drinken aanwezig tijdens de estafette?

Kinderen zorgen zelf voor wat te drinken voor onderweg. Voor nood is er wel wat achter de hand in de auto.


11. Hoeveel deelnemers mogen er per startlocatie meedoen?

Maximaal 15 deelnemers. Vol=vol.


12. Hoe laat arriveert de estafette bij de kerk in Aarle-Rixtel?

Tussen 11.00 en 11.15 uur.


13. Is er begeleiding voor mijn kind na aankomst bij de kerk in Aarle-Rixtel?

Nee, bij aankomst wordt de verantwoordelijkheid voor de kinderen overgedragen aan de ouders/verzorgers.


14. Worden er foto's en/of filmopnames gemaakt?

Ja. Bij aanmelding geeft u akkoord voor het maken en gebruik van foto- en/of filmmateriaal.


15. Waar kunnen de fietsen worden gestald bij aankomst in Aarle-Rixtel?

Naast Conferentiecentrum De Couwenbergh, Dorpsstraat 2, is ruimte gereserveerd voor het stallen van fietsen. De fietsenstalling is onbewaakt.


16. Gaat de estafette door bij slecht weer?

Als er harde wind, onweer of zeer hoge temperaturen worden verwacht kan de activiteit worden afgelast. Dit besluit wordt op zaterdag tegen de avond genomen en we geven het door via het aangegeven e-mailadres en social media.


 

Activiteit 2: Vrijheidsoptocht

1. Moet ik me aanmelden voor de Vrijheidsoptocht?

Nee, aanmelden is niet nodig.


2. Welke leerlingen mogen deelnemen aan de optocht?

Alle basisschoolleerlingen.


3. Is er begeleiding voor de kinderen tijdens de optocht?

Er is geen speciale begeleiding. Wanneer uw kind begeleiding nodig heeft, bent u welkom om mee te lopen in de optocht.


4. Hoelang is de route?

De route is enkele kilometers lang. Ongeveer 30 minuten wandelen in rustig tempo.


5. Waar start de Vrijheidsoptocht?

Bij de kerk in Aarle-Rixtel.


6. Hoe laat verzamelen de deelnemers?

Vanaf 11.00 uur. Ze kunnen dan de estafettegroepen zien binnenkomen tussen 11:00 en 11:15 uur en alvast een vlaggetje voor de optocht en stempelkaart voor de picknick en spellen in ontvangst nemen. Het opstellen van de stoet is vanaf 11:15 uur.


7. Hoe laat vertrekt de Vrijheidsoptocht?

Om 11.30 uur. Aankomst Kouwenberg om 12.00 uur.


8. Wat is de route van de Vrijheidsoptocht?

(Start) Kerkplein, Dorpsstraat, Heindertweg, Schoolstraat, Goossensstraat, Haffmansstraat, Phaffstraat, Heindertweg (via hoofdingang Zonnetij), Dorpsstraat, Kouwenberg (einde).


9. Is er drinken aanwezig tijdens de optocht?

Nee, maar kinderen mogen tijdens de optocht zelf drinken meenemen.


10. Is er een toilet aanwezig?

Er staat een toiletwagen bij de kiosk op de Kouwenberg.


11. Gaat de Vrijheidsoptocht door bij slecht weer?

Als er harde wind, onweer of zeer hoge temperaturen worden verwacht kan de activiteit worden afgelast. Dit besluit wordt op zaterdag tegen de avond genomen en we geven het door via sociale media.


 

Activiteit 3: Ontsteken Vrijheidsvuur, Vrijheidspicknick met spelactiviteiten

1. Wat gebeurt er tijdens het ontsteken van het Vrijheidsvuur?

De burgemeester houdt een toespraak en samen met de jeugdburgemeester wordt het Vrijheidsvuur ontstoken in een vuurschaal. Dit wordt muzikaal omlijst door harmonie De Goede Hoop.


2. Hoe laat start de ceremonie?

Om 12.00 uur.


3. Hoe lang duurt de ceremonie?

Ongeveer 15 minuten. Meteen daarna starten de picknick en de spellen.


4. Waar vinden de ceremonie, picknick en spellen plaats?

Op de Kouwenberg in Aarle-Rixtel, bij de kiosk.


5. Moet ik mijn kind aanmelden voor de picknick met spelactiviteiten?

Nee, aanmelden is niet nodig. Het kind krijgt een stempelkaart aangereikt voor deelname aan picknick en activiteiten.


6. Wie mag deelnemen aan de gratis picknick met spelactiviteiten?

Deelname staat open voor alle basisschoolleerlingen.


7. Ik ben geen basisschoolleerling. Wat is er voor mij te doen?

  • Ouders van deelnemende kinderen mogen de kinderen begeleiden tijdens de optocht en de spelactiviteiten.
  • Iedereen is welkom om de ceremonie voor het ontsteken van het Vrijheidsvuur bij te wonen en een kijkje te nemen bij de spelactiviteiten.
  • Iedereen is welkom om een eigen picknick te organiseren. Op het festivalterrein staan picknicktafels en banken om gezellig aan plaats te nemen. Er is ook een foodtruck met lekkere broodjes en een tapwagen. Ook wordt er gezorgd voor muziek.

8. Is er begeleiding voor de kinderen tijdens de picknick en spelactiviteiten?

Er is geen speciale begeleiding tijdens de picknick. Op het festivalterrein zijn stretchtenten met tafels en banken aanwezig. De spelactiviteiten worden begeleid door Laarbeek Actief en de Scouting Aarle-Rixtel. Kinderen mogen uiteraard ook begeleid worden door de ouders/verzorgers etc.


9. Hoe laat start de picknick met activiteiten?

Om 12.15 uur tot 15.00 uur. 10. Welke etenswaar krijgen de kinderen aangeboden? Broodje knakworst, een stuk fruit en een glaasje ranja of water.


11. Wordt er rekening gehouden met dieetwensen?

Er wordt in principe geen rekening gehouden met dieetwensen. Voor dieetwensen om religieuze- of gezondheidsredenen kan men een mail sturen naar projectondersteuning@laarbeek.nl. We gaan dan informeren welke mogelijkheden de cateraar heeft. De wensen moeten uiterlijk 10 september bekend zijn bij ons.


12. Gaan de activiteiten op de Kouwenberg door bij slecht weer?

Als er harde wind, onweer of zeer hoge temperaturen worden verwacht kan (een deel van) de activiteit worden afgelast. Dit besluit wordt op zaterdag tegen de avond of op zondagochtend genomen en we geven het door via sociale media.


 

Praktische informatie

1. Zijn er sanitaire voorzieningen aanwezig op de evenementlocatie?

Ja. Er is een toiletwagen aanwezig op de evenementlocatie bij de Kiosk op de Kouwenberg.


2. Zijn er kosten verbonden aan de activiteiten?

Voor basisschoolkinderen is deelname aan alle activiteiten gratis. Overige kinderen en volwassenen kunnen zelf hun picknick meebrengen, of eventueel een broodje kopen bij de aanwezige Foodtruck.


3. Hoe is de verkeersveiligheid geregeld tijdens het evenement?

Er zijn wegafsluitingen op de route tijdens de Vrijheidsoptocht en rondom het evenemententerrein de Kouwenberg.


4. Is er EHBO aanwezig?

Ja.


5. Zijn er horecavoorzieningen?

Ja, er zijn een tapwagen en een foodtruck met broodjes aanwezig op het festivalterrein.


6. Waar kan ik parkeren?

Fietsen kunnen geparkeerd worden bij Conferentiecentrum De Couwenbergh, Dorpsstraat 2. Auto’s kunnen geparkeerd worden langs de straten in de omgeving van de Kouwenberg.